Spinnen en Verven voor de Tour de Fleece

Het begon allemaal zoveel belovend op 30 juni, de grote Tour de Fleece. Sommige zullen nu wel denken wat is dat nu weer de Tour de Fleece, maar dit is een spinuitdaging die samen loopt met de Ronde van Frankrijk, Men probeert alle dagen te spinnen als de renners rijden, als de renners rusten mag je als spinster ook rusten. Samen met nog een deel karma leden werd de Tour de fleece heus ingehuldigd met een spinfeestje in Brabant. Vijf spinnewielen en Twee tolspinster gingen er aan de slag.



Onmiddelijk ging ik voor een nieuwe uitdaging zo leerde ik navajo twijnen, je hebt dan maar een klos nodig en twijnt al vingerhakend tot een drie draads resultaat. Na een beetje oefenen en met enkele goede aanwijzingen ging het al snel beter.


Daarna kwam een Merino-Zijde-glinster gekaard batje aan de beurt, en nu ik het veter rijgen gebruik lukt het me stilaan aardig om een mooie dunne draad te spinnen.



Maar toen werd het stil, we kwamen de week erna wel nog samen in Eindhoven, waar er verder werd gesponnen, door mij nog steeds hetzelfde paarse batje, anderen waren inmiddels met nieuwe dingen bezig. Zo werd er door tudbspinster artyarn gemaakt die ze later voor viltversiersels wil gaan gebruiken.



Ook werd er wol geverfd, weer een nieuwe techniek ontdekt rechtstreeks verven in een kom en dan laten stomen, en zeg nu dat verven heeft toch iets magisch, je zet een blanco wolletjes in de week, voeg wat kleurenpoeder toe, en kijk toch eens wat een mooie resultaten er op het eind van de dag waren.





Al snel merk ik toch dat ik echt een buitenspinter ben, als het mooi weer is en ik heb de ganse dag moeten binnen zitten op mijn werk is er niets zo ontspanned dan even buiten achter mijn spinnewiel te kruipen. Maar het weer zat niet mee en er kwamen meer dagen van rust dan eigenlijk mogen. Ik had me dan ook beter kunnen inschrijven bij de rode lantaarn groep want mijn resultaat is maar pover. Maar één batje donker paars gesponnen, maar het paars ziet er geweldig uit al weet ik nog niet hoeveel meter het precies zijn, want de vakantie begon en ik moest inpakken en wegwezen.
Niks meer Tour de Fleece, ben beetje teleuggesteld in mezelf maar soms kan een mens niet alles.

4 opmerkingen:

Nobutterfly zei

Hè, ik vind het resultaat heel geslaagd, je mag je zo niet laten beïnvloeden door hoe snel of hoe veel anderen gedaan hebben. Er zijn nog andere zaken en zo'n tour de fleece is toch maar een spelletje?

Meilindis zei

Als je jouw verhaal leest, heb je je toch prima vermaakt? Prachtig geverfd, gezellige mensen ontmoet, nieuwe technieken geleerd... wees niet teleurgesteld hoor!

Pluisje zei

Spinnen, ik had geen idee dat er nog mensen zijn die dit doen, chapeau!! Een heel werk, maar het resultaat mag er zeker wezen ..

Noor zei

Het lijkt me zo leuk om zelf mijn wol te spinnen, maar daar heb ik absoluut geen kaas van gegeten. Mooi dat jij zo'n prachtig paarse wol gesponnen hebt.