Mijn eerste Wol borelingske

~ For English scroll down ~ my Louet and first handspun ~

 Lang kon het natuurlijk niet duren en als je eenmaal door het spinvirus gebeten bent dan helpt geen medicijn, wat wel helpt is spinnewieltje kopen. Al een tijdje hield ik Marktplaats in het oog, en toen kwam een aanbod op een lokale site. Spinnewiel Louet S10, met haspel, twee handkaarden, spintol en dat op maar amper een halfuurtje rijden van mijn woonplaats. Dit kansje kon ik echt niet laten liggen en sinds een tijdje ben ik dan ook de trotse bezitster van een eigen Loutje.
Once you have been bitten by the spinning bug, there is only one cure, to buy a spinning- wheel On a local site I found a second hand Louet S10.

Het Spinnewiel had ook nog een verassing, er zat een ganse klos gesponnen schapenwol op. Het eerste wat ik met mijn wieltje kon doen was dan ook het twijnen van deze wol. En na het wassen heb ik een streng van 67 gram schapenwol met een onbekende herkomst. De wol is tamelijk stug en mijn eerste gedacht was een tas zoals de SuzyQ maar daarvoor is het te weinig wol.
With the spinning wheel came a surprise. One of the bobbins was full with natural sheep wool. The first work on the spinning wheel was twinning that wool. After rinsing it in some soap I have 67 gram sheep-wool. Not that soft so my first thought was to use it for a bag but I am afraid the wool will not last.

En toen kon het spinnen beginnen. Van Marieca had ik een zak gekaarde bonte schapenwol gekregen en dit werd dan ook mijn eerste oefenwol, het grote spinnen kon beginnen. Stilaan werd de draad gelijker alleen had ik niet veel geduld en wilde dadelijk resultaat. Conclusie een kleine streng van 40 gram.
From Marieca I received a bag carded variegated wool that I could use to exercise. But I was to impatient to get result so now I only have a strand of 40 gram.


Na het wassen het kleuren eerste poging met oranje Kool-Aid. Dit is een kleurrijk limonade poeder uit Amerika, erg chemisch als je het mij vraagt maar voor het kleuren van wolletjes wordt het veel gebruikt. Doordat de wol toch reeds tamelijk grijsbont is gaf dit maar een flets resultaat. Daarna de streng ingesponsd met  Landscape dye Wild Raspberry en nu is het een roestkleurig wolletje geworden mijn eerste borelingske
After rinsing I First used some Orange Kool-Aid, but cause of the many grey there already was it did not gave a pale result I like. So I sponged it with some Landscape dye Wild Raspberry and that gave a rusty collord result. I am very pleased with my first handspun



Geen opmerkingen: